Σκηνές τρόμου εκτυλίχθηκαν στα Τέμπη με τουλάχιστον 32 άνθρωποι να έχουν χάσει τη ζωή τους από τη μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών – Διερευνώνται τα αίτια της τραγωδίας με τα πρώτα στοιχεία να «δείχνουν» ως υπαίτιους τις διαχρονικές παραλείψεις του Κράτους και το ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη.
Με μία ανείπωτη τραγωδία μας «καλωσόρισε» ο Μάρτιος με τη σφοδρή μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη να έχει, μέχρι στιγμής, κοστίσει τη ζωή σε 32 ανθρώπους, ενώ 85 άτομα τραυματίστηκαν και μεταφέρθηκαν σε νοσοκομεία. Και ενώ είναι σε πλήρη εξέλιξη η επιχείρηση των πυροσβεστών και των ομάδων διάσωσης, έχει ξεκινήσει και η έρευνα για να εξακριβωθούν τα αίτια της τραγωδίας, κάτι που έχει αναλάβει το Τμήμα Τροχαίας της Λάρισας.
Με τα τωρινά δεδομένα 2 είναι οι βασικές αιτίες:
- Εδώ και 20 χρόνια δεν υπάρχουν συστήματα (π.χ. φανάρια ή υπολογιστής ελέγχου) για να μπορέσουν οι σταθμάρχες και οι μηχανοδηγοί να ελέγξουν αν βρίσκονται στη σωστή γραμμή. Το καταγγέλλουν τόσο οι μηχανοδηγοί όσο και οι υπάλληλοι, υποστηρίζοντας πως εδώ και 25 χρόνια (!) δεν υπάρχει αυτό το σύστημα ελέγχου. Με λίγα λόγια ο μηχανοδηγός δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει αν βρίσκεται στη σωστή γραμμή κι αν έρχεται τρένο από την απέναντι πλευρά.
- Σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, ο σταθμάρχης πιθανότατα έδωσε λάθος εντολή και έβαλε τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή, με αποτέλεσμα να έρθει η μετωπική σύγκρουση. Είναι αδιανόητο ότι τα δύο τρένα ήταν για αρκετή ώρα πάνω στην ίδια γραμμή, με αντίθετη πορεία, χωρίς κάποιος να αντιληφθεί αυτό που ερχόταν.
Με λίγα λόγια, οι πρώτες εκτιμήσεις των Αρχών συγκλίνουν στην εκδοχή του ανθρώπινου λάθους, που οδήγησε να βρεθούν δύο τρένα στην ίδια γραμμή με αποτέλεσμα να συγκρουστούν μετωπικά με ταχύτητα. Η επιβατική αμαξοστοιχία θα λέγαμε πως βρέθηκε στο αντίθετο ρεύμα. Οι μαρτυρίες μάλιστα των επιβαινόντων δεν κάνουν καν λόγο για φρενάρισμα, ενώ πολλοί μιλούν για μεγάλες ταχύτητες από τα δύο τρένα.
Εικάζεται λοιπόν πως ο σταθμάρχης στη Λάρισα δεν γύρισε τα κλειδιά -μηχανισμός που ρυθμίζει τη διέλευση στις διακλαδώσεις-, αφήνοντας την αμαξοστοιχία να ανέβει από τη γραμμή καθόδου. Βεβαίως, όλα θα πρέπει να διερευνηθούν και να επιβεβαιωθούν από την έρευνα που θα ακολουθήσει. Προς τούτο, έχουν οδηγηθεί προς εξέταση στο Αστυνομικό Τμήμα Λάρισας ο σταθμάρχης βάρδιας του ΟΣΕ Λαρίσης, ο κλειδούχος του σταθμού και ο εκπρόσωπος της Hellenic Train.
Πέραν αυτών, το απόγευμα της Τρίτης (28/2) στα Παλαιοφάρσαλα φέρεται να υπήρξε πρόβλημα στις γραμμές των τρένων, καθώς ένα καλώδιο που μεταφέρει ρεύμα στις ράγες είχε πέσει και αυτό προκάλεσε μεγάλη καθυστέρηση στην κυκλοφορία των τρένων. Πληροφορίες που δεν έχουν επιβεβαιωθεί αναφέρουν πως αυτό το καλώδιο που είχε πέσει, είχε σαν αποτέλεσμα να γίνει η αλλαγή στα κλειδιά των γραμμών χειροκίνητα και όχι μηχανικά. Εκεί εικάζεται ότι μπορεί να έχει γίνει το ανθρώπινο λάθος, που οδήγησε στη μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων, με σφοδρότητα, και να προκληθεί αυτή η ανείπωτη τραγωδία.
Το χρονικό της τραγωδίας
Τρίτη, 28 Φεβρουαρίου 2023, ώρα 16!32: «Η αμαξοστοιχία IC56 παραμένει στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου λόγω τεχνικού προβλήματος καλωδίου ηλεκτροκίνησης. Αναμένεται σημαντική καθυστέρηση». Ενα κομμένο καλώδιο ηλεκτροκίνησης που έπεσε πάνω στην αμαξοστοιχία με αποτέλεσμα την ακινητοποίησή της, με περίπου 450 επιβάτες, φαίνεται πως ήταν η απαρχή ενός… ντόμινο που ως τραγική κατάληξη θα είχε αργά το βράδυ τη μετωπική σύγκρουση με εμπορική αμαξοστοιχία στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών.
Πρόκειται για μία από τις χειρότερες σιδηροδρομικές τραγωδίες που έχει ζήσει η χώρα μας, με τον αριθμό των νεκρών να αυξάνεται ως τις πρώτες πρωινές ώρες, φτάνοντας τους 39, οι νοσηλευόμενοι τραυματίες είναι 53, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για εγκλωβισμένους. Σκηνές τρόμου εκτυλίχθηκαν με τα πρώτα τρία βαγόνια του Intercity, στο οποίο επέβαιναν πλέον 350 επιβάτες (περίπου 80 άτομα είχαν αποβιβαστεί στη Λάρισα), να έχουν τυλιχθεί στις φλόγες από τη σφοδρή σύγκρουση, εξαιτίας της οποίας εκτροχιάσθηκαν όλα πλην του τελευταίου. Ο πυκνός καπνός από τη φωτιά που έκαιγε ως μετά τη μία τα μεσάνυχτα, αλλά και τα καμένα λάδια μηχανής δημιούργησαν ένα απόκοσμο σκηνικό, μέσα από το οποίο άνθρωποι έβγαιναν σπάζοντας τα παράθυρα, πυροσβέστες αναζητούσαν εγκλωβισμένους και μετέφεραν τραυματίες
«Ακουσα στον ασύρματο να λένε “πάμε κι όπου βγει”»
Την ίδια ώρα σε μία σοκαριστική καταγγελία προχώρησε ένας επιβάτης του τρένου, ο οποίος είπε μπροστά στις κάμερες των τηλεοπτικών συνεργείων, πως άκουσε συνομιλία μεταξύ του μηχανοδηγού και του υπεύθυνου εισιτηρίων, μέσω ασυρμάτου, όπου κατά τα λεγόμενά του ειπώθηκε «πάμε και όπου βγει». Συγκεκριμένα, ο επιβάτης ανέφερε: «Όταν είχαμε μείνει στο Παλαιοφάρσαλο με καθυστέρηση, όταν ακούς τον μηχανοδηγό να μιλά με τον υπεύθυνο των εισιτηρίων και να λέει “πάμε και όπου βγει”, σίγουρα είσαι προϊδεασμένος ότι κάτι δεν θα πάει καλά. Το άκουσα μέσω των ασυρμάτων. Πάμε και όπου βγει. Αυτό ακριβώς και τίποτα άλλο. Μας καθυστέρησαν 15 λεπτά λόγω φόρτου κίνησης των σιδηροδρομικών γραμμών γιατί ήταν μονής οδού. Μάλλον έπρεπε να καθυστερήσουμε παραπάνω…».
Πρόεδρος μηχανοδηγών: Δεν λειτουργεί τίποτα, όλα είναι χειροκίνητα
Στον απόηχο της ανείπωτης αυτής τραγωδίας, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας, προσπαθεί να αναδείξει τις ατεχνίες που επικρατούν στη λειτουργία των τρένων στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά σε τηλεοπτικούς σταθμούς ο κ. Γενηδούνιας «δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν, αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως».
Στην ερώτηση αν αυτό σημαίνει ότι οι μηχανοδηγοί κινούνται στα τυφλά, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών απάντησε ότι «οι πληροφορίες δίνονται από σταθμάρχη σε σταθμάρχη μέσω ασυρμάτου. Μας λέει ο σταθμάρχης στην Αθήνα θα πάτε μέχρι το Μενίδι, μετά μέχρι την Οινόη, συνολικά αυτό γίνεται 15 φορές από Αθήνα για Θεσσαλονίκη».
Κατά τον ίδιο «υπήρχαν ηλεκτρονικά συστήματα, δεν λειτουργούν, ρωτήστε τους υπευθύνους». Ερωτηθείς για τις συνθήκες του δυστυχήματος είπε ότι «στο σημείο έχει διπλή γραμμή, ένα ανεβαίνει, ένα κατεβαίνει, δεν ξέρω γιατί τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή». «Εμείς ακολουθούμε εντολές. Όπου μας πουν πηγαίνουμε. Σε όλο το μήκος της διαδρομής είναι διπλή η γραμμή. Αν σε κάποιο σημείο γίνονται έργα υπάρχουν διακλαδώσεις. Όλα γίνονται χειροκίνητα και εμπειρικά. Είναι χρόνια που δεν λειτουργούν τα συστήματα» κατέληξε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ.
madata.gr